Retrospective 2015: Cartile de colorat pentru adulti


Când Johanna Basford și-a publicat cartea de colorat în 2013, nimic nu prevestea nebunia frumoasă ce avea să cuprindă milioane de “copii deghizați în adulți”.

Fenomenul a fost întors pe toate părțile, analizat și psihanalizat în încercarea de a se răspunde la întrebarea “de unde vine succesul acestei cărți?”. S-a spus că nevoia de joacă nu moare niciodată, ea doar se estompează, se ascunde undeva înăuntrul nostru și în momente prielnice își face din nou apariția, strălucitoare și la fel de vioaie ca în copilărie, surprinzându-ne pe noi înșine.

Privind din alt punct de vedere, secretul s-a vrut a fi descifrat prin plasarea momentului apariției cărții într-o perioadă ce atingea cote tot mai înalte din punct de vedere al stresului. Lumea care se învârtea din ce în ce mai repede într-un carusel ce părea fără oprire s-a împiedicat de această carte, s-a așezat comod pe covor sau pe canapea și a început să coloreze. Evadarea într-un alt univers în care doar contururile sunt definite în schimb culorile, nuanțele sunt la îndemâna propriei voințe, a devenit în nici doi ani unul din modurile preferate de detensionare cotidiană.

 

 

Că este un fenomen în plină desfășurare o dovedește chiar faptul că 5 cărți de colorat pentru adulți sunt săptămâna aceasta în topul primelor 10 cele mai vândute cărți pe Amazon.  Există deja grupuri dedicate pe rețelele de socializare. George R.R. Martin a intuit potențialul uriaș al acestei categorii de cărți și a publicat la sfârșitul lunii octombrie The official A Game of Thrones Coloring Book. Unul dintre graficienii renumiți care au colaborat la realizarea acestei cărți este John Howe, designer principal în fabuloasa trilogie Stăpânul Inelelor.

“Relaxante”, “creative”, “meditative”, “te deconectează de la problemele zilnice”, “o altă perspectivă asupra a ceea ce ți se-ntâmplă” – așa au descris cărțile de colorat pentru adulți cei care s-au lăsat cuceriți de ele. Unii au mers chiar mai departe și au făcut din colorat colacul lor de salvare.

Cei mari au pornit așadar în căutarea a două lucruri ce păreau pierdute în era tehnologizării excesive: creionul și hârtia. Marii producători de unelte de scris au beneficiat de acest reviriment și l-au încurajat. Găsim acum pe piață seturi de creioane și carioci create special pentru această categorie de cărți de colorat.

Odată familiarizați cu acest trend, putem determina în ce măsură brandurile se pot integra fluxului emoțional de care s-au lăsat cuprinși mulți dintre cei aflați la o vârstă matură:

–          Cartea de colorat pentru adulți, împreună cu setul de creioane gata pregătite, pot fi o surpriză plăcută la doctor, la coafor sau în orice altă locație care deține o sală de așteptare; așteptare care poate fi astfel mai ușoară și într-un restaurant 😉

–          Produse promoționale special îmbunătățite pentru a încuraja această activitate – precum inovatorul notebook cu pagini de colorat – pot fi oferite în campaniile de marketing punând accentul pe integrarea într-o comunitate, pe solidificarea relației brandului cu clienții și pe încrederea acordată resurselor de creativitate ale acestora.

–          Pe plan intern, o idee cu aceleași elemente de creativitate în comunitate este organizarea, de exemplu, a unui team-building care include și această activitate relaxantă.

–          Organizarea unor petreceri cu tema coloratului poate fi un bun prilej pentru oferirea de materiale pentru scris personalizate cu logo-ul companiei.

Secretul constă în a observa clientul adult prin prisma acestui fenomen și a participa alături de el la “joacă” ajutându-l să redescopere universul copilăriei.

 

Sursa foto: Wendy Piersall